Stel zelf je rapport samen en vergelijk

In de applicatie '308 gemeenten excl. fusiegemeenten 2019' vind je cijfergegevens van 308 gemeenten, dus exclusief de fusiegemeenten.

In de applicatie '300 gemeenten incl fusiegemeenten 2019' vind je cijfergegevens van de huidige 300 gemeenten, dus inclusief de fusiegemeenten die sinds 01/01/2019 operationeel zijn. De cijfergegevens in deze app worden aangevuld op basis van de data die beschikbaar zijn vanaf 01/01/2019 voor de huidige 300 gemeenten. Hierdoor kan het ook dat nieuwe fusiegemeenten ontbreken als benchmark Wil je cijfergegevens van de gemeenten van voor de fusie, dan kan je terecht in de app 308 gemeenten excl. fusiegemeenten.

De 7 fusiegemeenten zijn Oudsbergen (fusie tussen Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek), Kruisem (Kruishoutem en Zingem), Aalter (Aalter en Knesselare), Pelt (Overpelt en Neerpelt), Deinze (Deinze en Nevele), Puurs-Sint-Amands (Puurs en Sint-Amands) en Lievegem (Lovendegem, Waarschoot, Zomergem).

In 15 dashboards kan je eenvoudig cijfers opzoeken over jouw gemeente (of een andere) en er zelf mee aan de slag gaan. Ontdek de absolute waarden of percentages. Geef de cijfers weer in een grafiek, in een tabel of op een kaart.

De dashboards bieden verschillende benchmarks aan. Zo kan je in een handomdraai de cijfers van jouw gemeente of stad in een staafdiagram (detail) of tabel naast die van de buurgemeenten, van gelijkaardige gemeenten of een gemeente van jouw keuze bekijken. Op de kaart kan je tevens inzicht krijgen in gemeentegrensoverschrijdende trends en ontwikkelingen.

Je kan ook de evolutie (in absolute waarden) van de voorbije jaren in de eigen gemeente monitoren in een lijngrafiek. Is er een toename of afname? Natuurlijk zijn de gegevens uit de survey voor de 295 gemeenten een nulmeting, vermits het de eerste maal is dat een dergelijke bevraging gebeurt in Vlaanderen. Voor de 13 centrumsteden beschik je in veel gevallen wel over een tijdsreeks. Maak zelf een tabel voor meerdere steden en gemeenten en verschillende jaren. Exporteer je ontdekkingen naar een rekenblad (Excel).

Gelet op de verschillen tussen een landelijke en stedelijke omgeving kan je sommige survey-indicatoren enkel raadplegen voor de 295 gemeenten of enkel voor de 13 centrumsteden. De niet-beschikbare indicatoren kleuren grijs en kan je niet aanklikken op basis van jouw keuze.